لوگو چیه؟

بازدید: 2225

طراحی لوگو ، طراحی آرم ، طراحی نشانه ، طراحی لوگوتایپ ، طراحی نام نوشته ، اینها مواردی است که در اینترنت جستجو میشه و مشتریان ما میخوان برای طراحی این موارد به ما و همکاران ما مراجعه کنن ، اما واقعا لوگو چیه و چه کاربردی داره ؟

طراحی لوگو ، طراحی آرم ، طراحی نشانه و طراحی لوگوتایپ ، چرا مهمه و اصلا چرا باید برای طراحی اینها به یک طراح لوگو مراجعه کرد ؟
آیا واقعا به طراح لوگو نیاز داریم یا خودمون میتونیم از اینترنت یک نشانه برا خودمون پیدا کنیم که ازش خوشمون بیاد و استفاده کنیم ؟ واقعا نیازه هزینه طراحی لوگو بدیم ؟ خودمون یک چیزی سر هم میکنیم دیگه ، میشه یا نمیشه ؟

من رضا نکوئی هستم ، مدیر کانون آگهی و تبلیغات 4رنگ که از سال 1386 مجوز کانون تبلیغات داریم و در این مقاله میخوام درباره این موارد براتون توضیح بدم ، پس با من همراه باشین ، متشکرم .

 

لوگو چیه:

لوگو به یک نشانه گرافیکی گفته میشه که یادآور یک محصول یا یک خدمت باشه ، یا به عبارت کامل تر :
لوگو ، مارک یا نشانه ، به هر طرح گرافیکی ، نوشته ، نماد و یا هر مشخصه و ویژگی گفته میشه که خدمت یا محصول خاصی رو معرفی میکنه و این طرح نشانه ، لوگو و یا مارک با سایر موارد مشابه خودش متفاوته .

نشانه گرافیکی چیه ؟

نشانه گرافیکی به شکل ، تصویر ، نوشته خاص یا هر طرحی میگن که با نگاه کردن و دقت در اون ، مطالبی رو متوجه میشین ، اصطلاحا بهش میگن زبان تصویری ، یعنی تصویر و طرحی که برات حرف میزنه و معرفی محصول یا خدمتی رو به شما انجام میده ، پس به هر طرح گرافیکی که با تصویرو اشکال ایجاد شده یا به صورت متنی طراحی شده میشه گفت ، لوگو .
طراحی لوگو برای این انجام میشه که یک کسب و کار بتونه خودش رو به مخاطبش معرفی کنه و در ذهن مشتریانش جا بندازه ، اگر به شما تصویر یک سیب گاززده رو نشون بدن ، چی تو ذهنتون میاد ؟

موبایل اپل ، درسته ؟ این یعنی ، شرکت اپل خودش رو با یک سیب گاز زده به مردم معرفی کرده ، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه وقتی دارین سیب میخورین یک گاز که ازش میزنین ، ناخودآگاه موبایل اپل میاد تو ذهنتون ، شاید هم کیفیت گوشی های موبایل اپل میاد تو ذهنتون ، شاید هم اعتبار و کلاس کاری گوشی های اپل بیاد تو ذهنتون و شاید هم قیمت بالای این گوشیها ، درسته ؟
اینها همه اهدافی برای طراحی لوگو است ، وقتی برای یک محصول یا خدمت و یایک شرکت ، طراحی لوگو انجام میشه ، همه مواردی که در مثال بالا براتون توضیح دادم ، مد نظر طراح لوگو است . بنابراین طراحی لوگو ، کار آسونیه یا سخته؟

لوگو معرف یک کسب و کاره و باتوجه به نوع کسب و کار، طراحی لوگو انجام میشه ، مثلا طراحی لوگو برای یک سالن آرایش زنانه با طراحی لوگو برای شرکت شرکت تولیدکننده قطعات فولادی تفاوتهایی داره ، و همین تفاوتهاست که ارتباط لوگو با مخاطب رو متفاوت میکنه و همین تفاوتهاست که احساس دیگری به مخاطب یک لوگو میده .

 

مهمترین هدف طراحی لوگو ، انتقال پیام به ساده ترین حالت ممکنه

مهمترین هدف طراحی لوگو :

یکی از مهمترین اهداف طراحی لوگو ، انتقال پیام و معرفی کسب و کار به ساده ترین شکل ممکن به مخاطبه ، که متاسفانه در بعضی از لوگوها این هدف مهم اجرا نمیشه ، اگر شما به یک لوگو نگاه کردین و هیچی از معنا و مفهوم اون لوگو متوجه نشدین ، طراح لوگو دریکی از مهمترین اهداف طراحی لوگو موفق نبوده ، اگر قرار باشه یک لوگو یا نشانه و یا مارک معرف یک کسب و کار باشه و نشانی برای معرفی اون کسب و کار باشه و بیننده ، هیج مطلبی از معنا و مفهوم اون لوگو یا نشانه درک نکنه ، به نظر شما طراحی لوگو موفقی انجام شده ؟
یک لوگو یا نشانه به تنهایی قدرت وکششی نداره و این شرکت مالک اون لوگو یا نشانه است که به اون لوگو اعتبار و قدرت میده ، این مطلب به این معنیه که اگر شما بهترین لوگو و نشانه دنیا رو هم داشته باشی ، ولی اگر محصول یا خدمت بی کیفیتی داشته باشی ، اون لوگو ، نمی تونه کارخاصی برات انجام بده ، یک لوگو مثل یک اسم میمونه ، مثلا وقتی به شما میگن خانواده حاج آقای ....چی تو ذهنتون میاد ؟ هر مطلبی که تو ذهن شما میاد و خانواده حاج آقای ....رو به بهتون یادآوری میکنه ، ربطی به کلمه اسم و فامیل اون حاج آقا نداره ، بلکه ربط به سالیان گذشته و رفتارهای اون خانواده داره و شخصیت اونها و ...داره و همون طور که یک خانواده مشکل دار و بی شخصیت با تغییر نامشون اعتبار پیدا نمیکنن ، یک محصول یا خدمت بی کیفیت هم با طراحی یک لوگو زیبا و قدرتمند و محکم و پرمفهوم به اعتبار خاصی نمیرسه .
بنابراین ، انچه از لوگو شما در ذهن مخاطب شما شکل میگیره ، و ذهنیتی که از لوگو شما در ذهن و احساس مخاطب شما نقش میبنده ، ترکیبی از آن لوگو و اجزا آن و کل سالهای وجود محصول و یا شرکت شماست .
با توضیحات فوق لوگو شرکت اپل یک لوگو کاملا بی ربط به محصوله ، یک سیب گاز زده چه ارتباطی به دنیای فن آوری و ارتباطات و مکالمه تلفنی و امکانات یک گوشی هوشمند داره ؟
اما وقتی پشت این لوگو بی ربط : شرکت اپله ، اعتبار ، قدرت ، کیفیت محصول ، سالهای سال خدمت و کلاس کاریه ، اونوقت یک لوگو بی ربط و یک سیب گاززده هم معنا و مفهوم پیدا میکنه و وقتی من و شما یک سیب گاز زده رو میبینیم ناخودآگاده به یاد یکی از بهترین گوشی های موبایل در بازار میفتیم .

 

 

داشتن لوگو واقعا مهمه ؟

با توجه به این توضیحات ، یک لوگو یا نشانه ، چیز خیلی مهمی نیست ، ولی اگر نباشه ، انگار هویتی در کار نیست ، چیز بی ارزشیه ولی اگر نباشه ، کل ارزش یک مجموعه زیر سوال میره ، مثل عدد صفر میمونه ، صفر ارزشی داره ؟ به خودی خود و به تنهایی نه ، ولی وقتی جلو اعداد دیگه قرار میگیره ، اوقت معنی و بودنش درک میشه ، مثل نام و نام خانوادگی میمونه ، من و شما اگر اسم و فامیل نداشتیم ، به کجا برمیخورد ؟ شاید به هیج جا ، ولی میشه بدون اسم و فامیل وجود داشت و زندگی کرد؟ داشتن یا نداشتن یک لوگو ، تفسیری شبیه این مثالها داره .

 

 

اهمیت کیفیت طراحی لوگو:

حالا که اهمیت وجود لوگو رو درک کردیم ، میرسیم به اینکه آیا کیفیت طراحی لوگو هم مهمه ؟ یا هر تصویر و اشکال گرافیکی که سرهم کردیم و اسمش رو گذاشتیم لوگو خودمون ، کفایت میکنه .
اگر اعتبار ، قدرت ، کیفیت ، ذهنیت خوب ، جذب مخاطب و خیلی چیزهای دیگه از خوبیهای یک محصول ، به یکبار در ذهن مخاطب ایجاد میشد و باقی میموند و ادامه پیدا میکرد ، اونوقت کیفیت طراحی لوگو خیلی مهم نبود ، چون به انی و کمتر از آنی یک محصول رو همه میشناختن و دوستش داشتن و ازش استفاده میکردن و ازش راضی بودن و لوگو اون محصول رو هم میپذیرفتن و مشکلی هم باهاش نداشتن ، اما از آنجا که به یکبار این اتفاقات در دنیا و جهانی که ما در اون زندگی میکنیم رخ نمیده ، کیفیت طراحی لوگو اهمیت پیدا میکنه .
بنابراین ما در دنیایی زندگی میکنیم که ، یک محصول یا خدمت کم کم درنظر مخاطب معنی و مفهوم پیدا میکنه و نقش میبنده و بدلیل اینکه تا یک محصول به مردم معرفی بشه و مردم اون محصول بپذیرن،  زمان میبره ، کیفیت طراحی لوگو هم مهم میشه ، چون یک لوگو در مسیر شناخت و معرفی یک محصول به مردم داره نقش مهم خودش رو بازی میکنه ، بنابراین حالا که مخاطب های شما دارن با محصول شما کم کم آشنا میشن ، لوگویی روی محصول شما درج بشه که هیچی ازش نفهمن بهتره ، یا یک لوگویی درج بشه که کلی از معنا و مفهوم کسب و کار شما و محصول شما رو به مخاطب منتقل کنه ؟


باز درست مثل اسم و فامیل یک فرد میمونه ، حالا که مشخص شد داشتن اسم و فامیل چیز خیلی مهمی نیست ولی اگر نباشه هویتی هم در کار نیست ، حالا خوب بودن یا بد بودن اسم و فامیل ، زیبا بودن و یا زشت بودن اسم و فامیل هم معنی میده و مهم میشه
بنابراین حالا که فرزند خودتون ( محصول یا خدمت خودتون ) رو متولد کردین ( بوجود آوردین و به بازار عرضه کردین ) خیلی مهمه که چه اسمی داشته باشه ، چه لوگویی داشته باشه ، اسمش چه معنی بده و مخاطب چه برداشتی کنه ، لوگوش چه معنی بده و چطور محصول یا خدمت شما رو (فرزند شما رو ) به مخاطب معرفی کنه و پیام شما رو به مخاطب منتقل کنه .

 

 

طراح لوگو و طراحی لوگو:

با توجه به توضیحات فوق میشه یک شکلی از اینترنت کپی کنیم که ازش خوشمون بیاد و به عنوان لوگو خودمون روی محصولمون بزنیم ؟
آیا واقعا نیازه هزینه طراحی لوگو بدیم ؟
آیا واقعا هر کسی میتونه با چندتا شکل و تصویر و متن ، بهترین پیام ما رو به بهترین و ساده ترین شکل به مخاطب ما منتقل کنه ؟

 

اگر دوست دارین با انواع لوگو آشنا بشین مطالعه مقاله زیر رو بهتون پیشنهاد میکنم .

انواع لوگو ، انواع نشانه ، انواع مارک ، انواع آرم

 

برای سفارش لوگو روی منوی زیر کلیک کنین ،  تا لوگو 20 ، یک لوگو کار 20 تقدیم شما کنه

هزینه طراحی لوگو مشهد

 

چاپ