لوگو چیه؟

طراحی لوگو ، طراحی آرم ، طراحی نشانه ، طراحی لوگوتایپ ، طراحی نام نوشته ، اینها مواردی است که در اینترنت جستجو میشه و مشتریان ما میخوان برای طراحی این موارد به ما و همکاران ما مراجعه کنن ، اما واقعا لوگو چیه و چه کاربردی داره ؟

طراحی لوگو ، طراحی آرم ، طراحی نشانه و طراحی لوگوتایپ ، چرا مهمه و اصلا چرا باید برای طراحی اینها به یک طراح لوگو مراجعه کرد ؟
آیا واقعا به طراح لوگو نیاز داریم یا خودمون میتونیم از اینترنت یک نشانه برا خودمون پیدا کنیم که ازش خوشمون بیاد و استفاده کنیم ؟ واقعا نیازه هزینه طراحی لوگو بدیم ؟ خودمون یک چیزی سر هم میکنیم دیگه ، میشه یا نمیشه ؟

من رضا نکوئی هستم ، مدیر کانون آگهی و تبلیغات 4رنگ که از سال 1386 مجوز کانون تبلیغات داریم و در این مقاله میخوام درباره این موارد براتون توضیح بدم ، پس با من همراه باشین ، متشکرم .

 

لوگو چیه:

لوگو به یک نشانه گرافیکی گفته میشه که یادآور یک محصول یا یک خدمت باشه ، یا به عبارت کامل تر :
لوگو ، مارک یا نشانه ، به هر طرح گرافیکی ، نوشته ، نماد و یا هر مشخصه و ویژگی گفته میشه که خدمت یا محصول خاصی رو معرفی میکنه و این طرح نشانه ، لوگو و یا مارک با سایر موارد مشابه خودش متفاوته .

نشانه گرافیکی چیه ؟

نشانه گرافیکی به شکل ، تصویر ، نوشته خاص یا هر طرحی میگن که با نگاه کردن و دقت در اون ، مطالبی رو متوجه میشین ، اصطلاحا بهش میگن زبان تصویری ، یعنی تصویر و طرحی که برات حرف میزنه و معرفی محصول یا خدمتی رو به شما انجام میده ، پس به هر طرح گرافیکی که با تصویرو اشکال ایجاد شده یا به صورت متنی طراحی شده میشه گفت ، لوگو .
طراحی لوگو برای این انجام میشه که یک کسب و کار بتونه خودش رو به مخاطبش معرفی کنه و در ذهن مشتریانش جا بندازه ، اگر به شما تصویر یک سیب گاززده رو نشون بدن ، چی تو ذهنتون میاد ؟

موبایل اپل ، درسته ؟ این یعنی ، شرکت اپل خودش رو با یک سیب گاز زده به مردم معرفی کرده ، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشه وقتی دارین سیب میخورین یک گاز که ازش میزنین ، ناخودآگاه موبایل اپل میاد تو ذهنتون ، شاید هم کیفیت گوشی های موبایل اپل میاد تو ذهنتون ، شاید هم اعتبار و کلاس کاری گوشی های اپل بیاد تو ذهنتون و شاید هم قیمت بالای این گوشیها ، درسته ؟
اینها همه اهدافی برای طراحی لوگو است ، وقتی برای یک محصول یا خدمت و یایک شرکت ، طراحی لوگو انجام میشه ، همه مواردی که در مثال بالا براتون توضیح دادم ، مد نظر طراح لوگو است . بنابراین طراحی لوگو ، کار آسونیه یا سخته؟

لوگو معرف یک کسب و کاره و باتوجه به نوع کسب و کار، طراحی لوگو انجام میشه ، مثلا طراحی لوگو برای یک سالن آرایش زنانه با طراحی لوگو برای شرکت شرکت تولیدکننده قطعات فولادی تفاوتهایی داره ، و همین تفاوتهاست که ارتباط لوگو با مخاطب رو متفاوت میکنه و همین تفاوتهاست که احساس دیگری به مخاطب یک لوگو میده .

 

مهمترین هدف طراحی لوگو ، انتقال پیام به ساده ترین حالت ممکنه

مهمترین هدف طراحی لوگو :

یکی از مهمترین اهداف طراحی لوگو ، انتقال پیام و معرفی کسب و کار به ساده ترین شکل ممکن به مخاطبه ، که متاسفانه در بعضی از لوگوها این هدف مهم اجرا نمیشه ، اگر شما به یک لوگو نگاه کردین و هیچی از معنا و مفهوم اون لوگو متوجه نشدین ، طراح لوگو دریکی از مهمترین اهداف طراحی لوگو موفق نبوده ، اگر قرار باشه یک لوگو یا نشانه و یا مارک معرف یک کسب و کار باشه و نشانی برای معرفی اون کسب و کار باشه و بیننده ، هیج مطلبی از معنا و مفهوم اون لوگو یا نشانه درک نکنه ، به نظر شما طراحی لوگو موفقی انجام شده ؟
یک لوگو یا نشانه به تنهایی قدرت وکششی نداره و این شرکت مالک اون لوگو یا نشانه است که به اون لوگو اعتبار و قدرت میده ، این مطلب به این معنیه که اگر شما بهترین لوگو و نشانه دنیا رو هم داشته باشی ، ولی اگر محصول یا خدمت بی کیفیتی داشته باشی ، اون لوگو ، نمی تونه کارخاصی برات انجام بده ، یک لوگو مثل یک اسم میمونه ، مثلا وقتی به شما میگن خانواده حاج آقای ....چی تو ذهنتون میاد ؟ هر مطلبی که تو ذهن شما میاد و خانواده حاج آقای ....رو به بهتون یادآوری میکنه ، ربطی به کلمه اسم و فامیل اون حاج آقا نداره ، بلکه ربط به سالیان گذشته و رفتارهای اون خانواده داره و شخصیت اونها و ...داره و همون طور که یک خانواده مشکل دار و بی شخصیت با تغییر نامشون اعتبار پیدا نمیکنن ، یک محصول یا خدمت بی کیفیت هم با طراحی یک لوگو زیبا و قدرتمند و محکم و پرمفهوم به اعتبار خاصی نمیرسه .
بنابراین ، انچه از لوگو شما در ذهن مخاطب شما شکل میگیره ، و ذهنیتی که از لوگو شما در ذهن و احساس مخاطب شما نقش میبنده ، ترکیبی از آن لوگو و اجزا آن و کل سالهای وجود محصول و یا شرکت شماست .
با توضیحات فوق لوگو شرکت اپل یک لوگو کاملا بی ربط به محصوله ، یک سیب گاز زده چه ارتباطی به دنیای فن آوری و ارتباطات و مکالمه تلفنی و امکانات یک گوشی هوشمند داره ؟
اما وقتی پشت این لوگو بی ربط : شرکت اپله ، اعتبار ، قدرت ، کیفیت محصول ، سالهای سال خدمت و کلاس کاریه ، اونوقت یک لوگو بی ربط و یک سیب گاززده هم معنا و مفهوم پیدا میکنه و وقتی من و شما یک سیب گاز زده رو میبینیم ناخودآگاده به یاد یکی از بهترین گوشی های موبایل در بازار میفتیم .

 

 

داشتن لوگو واقعا مهمه ؟

با توجه به این توضیحات ، یک لوگو یا نشانه ، چیز خیلی مهمی نیست ، ولی اگر نباشه ، انگار هویتی در کار نیست ، چیز بی ارزشیه ولی اگر نباشه ، کل ارزش یک مجموعه زیر سوال میره ، مثل عدد صفر میمونه ، صفر ارزشی داره ؟ به خودی خود و به تنهایی نه ، ولی وقتی جلو اعداد دیگه قرار میگیره ، اوقت معنی و بودنش درک میشه ، مثل نام و نام خانوادگی میمونه ، من و شما اگر اسم و فامیل نداشتیم ، به کجا برمیخورد ؟ شاید به هیج جا ، ولی میشه بدون اسم و فامیل وجود داشت و زندگی کرد؟ داشتن یا نداشتن یک لوگو ، تفسیری شبیه این مثالها داره .

 

 

اهمیت کیفیت طراحی لوگو:

حالا که اهمیت وجود لوگو رو درک کردیم ، میرسیم به اینکه آیا کیفیت طراحی لوگو هم مهمه ؟ یا هر تصویر و اشکال گرافیکی که سرهم کردیم و اسمش رو گذاشتیم لوگو خودمون ، کفایت میکنه .
اگر اعتبار ، قدرت ، کیفیت ، ذهنیت خوب ، جذب مخاطب و خیلی چیزهای دیگه از خوبیهای یک محصول ، به یکبار در ذهن مخاطب ایجاد میشد و باقی میموند و ادامه پیدا میکرد ، اونوقت کیفیت طراحی لوگو خیلی مهم نبود ، چون به انی و کمتر از آنی یک محصول رو همه میشناختن و دوستش داشتن و ازش استفاده میکردن و ازش راضی بودن و لوگو اون محصول رو هم میپذیرفتن و مشکلی هم باهاش نداشتن ، اما از آنجا که به یکبار این اتفاقات در دنیا و جهانی که ما در اون زندگی میکنیم رخ نمیده ، کیفیت طراحی لوگو اهمیت پیدا میکنه .
بنابراین ما در دنیایی زندگی میکنیم که ، یک محصول یا خدمت کم کم درنظر مخاطب معنی و مفهوم پیدا میکنه و نقش میبنده و بدلیل اینکه تا یک محصول به مردم معرفی بشه و مردم اون محصول بپذیرن،  زمان میبره ، کیفیت طراحی لوگو هم مهم میشه ، چون یک لوگو در مسیر شناخت و معرفی یک محصول به مردم داره نقش مهم خودش رو بازی میکنه ، بنابراین حالا که مخاطب های شما دارن با محصول شما کم کم آشنا میشن ، لوگویی روی محصول شما درج بشه که هیچی ازش نفهمن بهتره ، یا یک لوگویی درج بشه که کلی از معنا و مفهوم کسب و کار شما و محصول شما رو به مخاطب منتقل کنه ؟


باز درست مثل اسم و فامیل یک فرد میمونه ، حالا که مشخص شد داشتن اسم و فامیل چیز خیلی مهمی نیست ولی اگر نباشه هویتی هم در کار نیست ، حالا خوب بودن یا بد بودن اسم و فامیل ، زیبا بودن و یا زشت بودن اسم و فامیل هم معنی میده و مهم میشه
بنابراین حالا که فرزند خودتون ( محصول یا خدمت خودتون ) رو متولد کردین ( بوجود آوردین و به بازار عرضه کردین ) خیلی مهمه که چه اسمی داشته باشه ، چه لوگویی داشته باشه ، اسمش چه معنی بده و مخاطب چه برداشتی کنه ، لوگوش چه معنی بده و چطور محصول یا خدمت شما رو (فرزند شما رو ) به مخاطب معرفی کنه و پیام شما رو به مخاطب منتقل کنه .

 

 

طراح لوگو و طراحی لوگو:

با توجه به توضیحات فوق میشه یک شکلی از اینترنت کپی کنیم که ازش خوشمون بیاد و به عنوان لوگو خودمون روی محصولمون بزنیم ؟
آیا واقعا نیازه هزینه طراحی لوگو بدیم ؟
آیا واقعا هر کسی میتونه با چندتا شکل و تصویر و متن ، بهترین پیام ما رو به بهترین و ساده ترین شکل به مخاطب ما منتقل کنه ؟

 

اگر دوست دارین با انواع لوگو آشنا بشین مطالعه مقاله زیر رو بهتون پیشنهاد میکنم .

انواع لوگو ، انواع نشانه ، انواع مارک ، انواع آرم

 

برای سفارش لوگو روی منوی زیر کلیک کنین ،  تا لوگو 20 ، یک لوگو کار 20 تقدیم شما کنه

هزینه طراحی لوگو مشهد

 


چاپ   Email

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما