انواع لوگو ، انواع نشانه ، انواع مارک ، انواع آرم

بازدید: 1920

لوگو یا نشانه و یا مارک و یا آرم ، به هر شکل گرافیکی ، کلمه نوشته شده به شکل خاص ، نماد و یا هر مشخصه ای گفته میشه که

محصول و یاخدمتی مشخص رو معرفی میکنه و توضیح میده و این نشانه خاص برای این محصول یا خدمت باید با بقیه نشانه هایی که در این حوزه هستن متفاوت باشه .

انواع لوگو ، انواع نشانه ، انواع مارک ، انواع آرم :

اگر میخواین تعریف کامل تر و دقیق تری از لوگو رو مطالعه کنین و بدون چرا باید یک لوگو برای محصول و یا خدمت خودتون داشته باشین و لوگو چه کار مهمی براتون انجام میده و مهمترین اهداف لوگو چیه مقاله زیر رو مطالعه کنین

لوگو چیه؟

خوب میرسیم به انواع لوگو و میخوام بدون استفاده از کلمات قلمبه سلمبه ، انواع لوگو مرسوم رو براتون توضیح بدم و تشریح کنم ، لوگو یا نشانه به طور کلی به سه مدل زیر تقسیم میشن ، البته تعداد بیشتر از سه تا وجود داره ، اما از آنجایی که در ایران بیشتر از این سه مدل استفاده میشه و بقیه کمتر دیده شده ، 3 مدل لوگو مرسوم رو براتون توضیح میدم .

1-لوگو نوشتاری :

وقتی اسم یک محصول و یا اسم یک کسب و کار رو به شکل خاصی مینویسن ، به این نام که شکل خاصی نوشته شده میگن لوگو نوشتاری و یا همون لوگو تایپ ، در لوگو نوشتاری ، کلمه مورد نظر بدون استفاده از فونت های معمول نوشته و طراحی میشه و با توجه به خلاقیت طراح لوگو فونت جدید و منحصر به فردی برای این کلمه طراحی میشه به طوری که با بقیه فونتها تفاوت داشته باشه ، خوانا و رسا باشه ، بیان کننده نوع کسب و کار و یا محصول باشه ، و حتی ضخامت فونت و یا کش و قوس آن باید با معنا و مفهومی که اطلاعات بیشتری به ببینده بده طراحی بشه ، فونت های نازک و ظریف و مورد بیشتر برای کسب و کارهای فانتزی و با لطافت بیشتر استفاده میشه ، مثل سالن آرایش زنانه ، و فونتها تو پر و گوشه تیز بیانگر قدرت و ابهت قرار میگیره و برای کارهای صنعتی و سنگین مناسبه ، مثل تولید کننده ماشین آلات راهسازی .

روانشناسی رنگ و رنگ ها نیز در انواع لوگو معنا و مفهوم خاصی رو باید به ببیننده منتقل کنه و بصورت ناخودآگاده بر احساس و ادراک بیننده لوگو بنشینه و یک معرفی خوب از محصول یا خدمت لوگو به بیننده منتقل کنه .

در زیر بعضی از لوگوهای نوشتاری مشهور رو که همه ما آنها رو به دفعات مشاهده کردیم براتون میارم تا با توجه به توضیحات لوگو نوشتاری یا همان لوگوتایپ و مشاهده موارد زیر درک بهتری از لوگو نوشتاری و لوگوتایپ داشته باشین .

 لوگو نوشتاری

 

 

2- لوگو تصویری :

با توجه به تعریف لوگو در خط های اول این مقاله ، وقتی قرار باشه یک نشان و معرف یک کسب و کار و یا یک محصول داشته باشیم و این نشان با اشکال مختلف و خلاصه ایجاد بشه و تصویری هم باشه ، خود به خود لوگو تصویری معرفی شده و توضیح داده شده ، بنابراین به لوگو و نشان و یا مارک و یا آرمی که به وسیله تصویر و اشکال ایجاد شده و از حروف در آن بهره ای برده نشده ، لوگو تصویری گفته میشه .

در لوگو تصویری کار طراحی لوگو سخت تر میشه و باید مهمترین پیام کسب کار مد نظر و یا محصول مورد نظر رو با چند شکل خلاصه بصورتی قابل درک و با معنا و مفهوم مناسب به بیننده منتقل کنه ، مثل این میمونه که به جای حرف زدن برای شما پانتومیم بازی کنم و بجای اینکه بخوام صحبت کنم براتون با اشکالی که با اعضای بدنم در میارم بگم منظورم چیه و میخوام چه چیزی به شما منتقل کنم . در لوگو تصویری ، طراح لوگو باید سعی کنه به ساده ترین شکل ممکنه محصول و یا خدمت مد نظر رو با با اشکال گرافیکی به مخاطب معرفی کنه به طوری که وقتی بیننده لوگو کمتر از 10 ثانیه به لوگو توجه کرد ، درک کنه که این شکل گرافیکی و این لوگو تصویری بیانگر چه محصول و یا خدمتی است و میخواد چه چیزی رو معرفی کنه .

در زیر چندین نمونه از لوگوهای تصویری رو براتون میارم که اونها رو بارها دیدین و با این توضیحات و مشاهده این لوگوها کاملا لوگو تصویری رو بشناسین .

 لوگو تصویری

 

 

3- لوگو ترکیبی :

وقتی از دو  لوگو نوشتاری یا لوگو تایپ و لوگو تصویری به طور همزمان در طراحی یک لوگو استفاده کنیم ، یک لوگو ترکیبی ایجاد کردیم . این لوگو برای من طراح لوگو بیشتر دلنشینه و لوگو ترکیبی رو بیشتر میپسندم ، دلیلش اینه که مهمترین هدف طراحی لوگو انتخاب یک پیام مهم به مخاطبه و مخاطب باید با دیدن یک لوگو نوع کسب و کار و یا محصول و پیام اون لوگو رو به وضوح درک کنه و با لوگو ترکیبی بهتر و راحت تر میشه محصول و یا خدمت رو به مخاطب معرفی کرد و پیام این لوگو رو به مخاطب رسوند .

ترکیبی زیبا و هماهنگ با چیدمانی موزون از لوگو نوشتاری یا لوگو تایپ با لوگو تصویری یک لوگو ترکیبی زیبا و با مفهوم رو ایجاد میکنه ، لوگویی که نام محصول یا خدمت شما رو در ذهن مخاطب موندگار میکنه .

در زیر چندین نمونه از لوگوهای ترکیبی که همه ما بارها اونها رو مشاهده کردیم براتون میارم ، لوگوهایی که با دیدن اونها کلی افکار و خاطره ها به ذهن ما سرریز میشه.

 لوگو ترکیبی

 

 

از کدام نوع لوگو برای کسب و کار و یا محصول خودم  استفاده کنم ؟

اینکه برای یک کسب و کار و یا یک محصول از کدام یک از سه مدل لوگو فوق استفاده میشه ، بستگی به نوع کسب و کار و یا محصول مد نظر و نظر طراح لوگو داره . یک طراح لوگو حرفه ای بعد از تجزیه و تحلیل نوع کسب و کار و یا محصول و مشخص کردن مهمترین پیام این کسب و کار و یا محصول برای مخاطب و انتخاب ایده که این محصول رو با چه شکل و یا تصویر و یا فونتی به مخاطب منتقل کنه نوع لوگو مورد نظر رو انتخاب میکنه ، یعنی فرق میکنه برای چه شغلی بخوای لوگو طراحی کنی ، ممکنه برای یک شغل  لوگو نوشتاری عالی بشه ، برای یک محصول لوگو تصویری در بهترین حالت در بیاد و برای یک محصول لوگو ترکیبی ، مهم اینه که با کدوم مدل لوگو میشه معرفی بهتر و کامل تری از محصول یا خدمت مد نظر برای مخاطب انجام داد . بصورت کلی از لوگو ترکیبی که هم نوشته داره و هم تصویر معرفی کامل تری میشه انجام داد ، اما بصورت خاص بعد از بررسی هر شغل ، مخاطبین ، پیام محصول ، و....نوع لوگو مناسب انتخاب و اجرا میشه ، البته اگر کارفرما اصرار به انتخاب یک مدل لوگو خاص برای خودش داشته باشه بازم هم قابل اجراست ، فقط ممکنه که بهترین لوگو در عمل متولد نشه ، بنابراین برای دریافت نتیجه بهتر موکدا از کارفرمایان محترم تقاضا دارم که نظر طراح لوگو رو که شغل و حرفه شخص طراح است مد نظر داشته باشین که در نهایت به نفع خود شماست .

 

دفتر لوگو20 در مشهد واقع شده و ما به عنوان طراح لوگو در مشهد فعالیت میکنیم ، البته خودتون بهتر میدونین که طراح لوگو مشهد با طراح لوگو در سایر شهرها عملا فرقی نداره و با توجه به اینکه سفارشات بصورت آنلاین انجام میشه ، خدمات لوگو 20 به عنوان یک شرکت طراحی لوگو در مشهد برای تمام شهر های ایرانه و از همه شهرها میتونن به مجموعه لوگو 20 یک شرکت طراحی لوگو مشهد ، بصورت آنلاین سفارش بدن و یک لوگو عالی دریافت کنن.

برای مشاهده تعرفه لوگو و ثبت سفارش لوگو به منوی زیر مراجعه کنین 

سفارش لوگو

برای مشاوره رایگان و ثبت سفارش از طریق تلگرام یا واتساپ به شماره 09155001890 پیام دهید.

چاپ